
KARTA & OMKRINGLIGGANDE RIKEN
Rent tekniskt så ligger landet Tyria i en del av världen som kallas Hedera, även om de som bor i Tyria förmodligen anser att Hedera är en region som ligger i närheten av Tyria. Men det finns också fler riken som ligger i denna del av världen (och fler kommer beskrivas i framtiden). Här beskrivs dessa helt kort.
Stormklippas kalender
Kalendern är baserad på månfaser med 13 månader. Den följer månens cykel, där varje månad är ungefär 28 dagar lång, vilket gör att året blir 364 dagar totalt, därtill kommer en “nyårsdag”.
Stormklippas månkalender De tretton månarna
Nummer
Vardagligt namn
Tema
Athemhêlskt namn
Betydelse / Grundord
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Frostmåne
Stormmåne
Blodmåne
Gryningsmåne
Vårmåne
Skuggmåne
Eldmåne
Jaktmåne
Skördemåne
Dimmåne
Korpmåne
Vargmåne
Nattmåne
​Vinter, is, skuggor
Vindar, hav, resor
Strid, offer, ära
Grödor, ljus, hopp
Liv, skog, helande
Magi, mysterier, natt
Sol, hetta, passion
Förberedelse, jakt
Skördetid, överflöd
Drömmar, profetior
Omen, visdom, mörker
Kyla, ensamhet
Tystnad, slut
Zulakharnâ
Chekrivosh
Obchûnarnâ
Uhûnenarip
Kiripkekirarna
Kaverghuhûn
Sayanunarna
Nashterishtak
Thrûgod
Sobhqemelikarna
Kaverghkasit
Ossidarna
Uhûnlatara
"Kylans måne" (Zulakh + Arna)
"Stormens rörelse" (Che + Kriv + Os)
"Blodets stridsmåne" (Ob + Chûn + Arna)
"Ljuset av livet" (Uhûnen + Arip)
"Själens skog" (Kirip + Kekir + Arna)
"Mörkrets skugga" (Kavergh + Uhûn)
"Eldsolen" (Sayanun + Verna)
"Förkämparnas tid" (Nashteri + Ishtak)
"Jordmåne" (Thrûg + Arna)
"Dimmsångens måne" (Sobh + Qemelik + Arna)
"Skuggvattnet" (Kavergh + Kasit)
"Djurmåne" (Ossid + Arna)
"Mörkrets offer" (Uhûn + Latara)
Högtider i De Tretton Månarna
Datum
Högtid
Gudom
Beskrivning
1 Gryningsmåne
andra fredagen i Blodmåne
första fredagen i Skuggmåne
tredje lördagen i Dimmåne
första lördagen i Jaktmåne
Solbandsfesten
Stridens Rådslag
Vildmarkens Välsignelse
Andarnas Vandring
Ödets Prövning
Truga
Saia
Kasa
Kea
Samtliga
En högtid för civilisationen där nya ledare svärs in, äktenskap välsignas och handelsförbund ingås.
Krigare och strateger samlas för att hålla tävlingar, dueller och diskutera framtida krig och förhandlingar.
En ceremoni där jägare och skogslevande varelser hedras genom nattliga danser och offer till månen.
En högtid för att hedra de döda, där folk tänder lyktor och sänder iväg dem på vattnet för att leda själarna rätt.
En rituell prövning där de värdiga får visa sin styrka inför framtiden
-
Trugas högtid (Solbundsfesten) firas i Gryningsmåne, då det är en tid av nystart och hopp.
-
Saias högtid (Stridens Rådslag) ligger i Blodmåne, som redan har strid och ära som tema.
-
Kasas högtid (Vildmarkens Välsignelse) infaller under Skuggmåne, eftersom denna månad är mystisk och kopplad till natten.
-
Keas högtid (Andarnas Vandring) firas i Dimmåne, då denna månad är kopplad till drömmar och andar.
-
Samtligas högtid (Ödets Prövning) sker i Jaktmåne, en tid av förberedelse, där de värdiga får visa sin styrka inför framtiden.
​Månkalender med 13 månader
-
Varje månad har 28 dagar
-
Alla månader börjar på en måndag
-
Året har totalt 365 dagar (en nyårsdag 30 december)
Datum
Startdatum (i ett tänkt år)
Slutdatum
Frostmåne
Stormmåne
Blodmåne
Gryningsmåne
Vårmåne
Skuggmåne
Eldmåne
Jaktmåne
Skördemåne
Dimmåne
Korpmåne
Vargmåne
Nattmåne
Måndag 1 januari
Måndag 29 januari
Måndag 26 februari
Måndag 25 mars
Måndag 22 april
Måndag 20 maj
Måndag 17 juni
Måndag 15 juli
Måndag 12 augusti
Måndag 9 september
Måndag 7 oktober
Måndag 4 november
Måndag 2 december
Söndag 28 januari
Söndag 25 februari
Söndag 24 mars
Söndag 21 april
Söndag 19 maj
Söndag 16 juni
Söndag 14 juli
Söndag 11 augusti
Söndag 8 september
Söndag 6 oktober
Söndag 3 november
Söndag 1 december
Söndag 29 december + en Nyårsdag
Dweira
​
Människor
​Huvudstad: Ekelunda
​
Bergsfolkets (“dweirarnas”) rike. Inspiration av fantasydvärgar. Deras större bosättningar är delvis underjordiska, och på samma vis döljer de delar av sin kultur och religion för utomstående. Ett klansamhälle där heder och trofasthet är viktiga byggstenar. Dweirarna är kända för sitt tunga fotfolk i strid, och de har en legendarisk förmåga att tåla rusdrycker. Vill du gestalta en roll som är tuff och mentalt stark, bär vikingainspirerade kläder,har hemlighetsfulla drag i sin kultur, men är social och jordnära, då är Dweira ett bra val för dig.
Stormklippa
​
Människor
Huvudstad: Krivis​
​
​Kunskap och lärdom ses som centrala kulturella begrepp. Ett relativt litet rike med stor utrikeshandel och ett märkligt samhälle som väljer sina furtar och där även de fattigaste kan läsa, skriva och räkna. Skickliga diplomater och handlare, och rikets lärosäten är i absoluta toppklassen. Vill du gestalta en människoroll som bär 1400-talsinspirerade kläder, är bildad och som har fallenhet för handel, diplomati (och i hemlighet kanske ockultism), då är Stormklippa ett bra val för dig.
Tyria
​
Människor
Huvudstad: Edberga​
​
Efter Nattens krig får bara människor bo i detta mäktiga rike. En militär och ekonomisk stormakt i regionen. En märklig blandning av öppenhet och isolationism (handlar och har diplomati med alla, men bara människor släpps in över gränsen). Kompetens och lönsamma kontrakt värderas högt i riket. Vill du gestalta en människoroll som är ambitiös, har medeltidsinspirerad klädsel och kommer från ett mäktigt land, är Tyria ett bra val för dig.
Grimmersmark
​
Människor
Huvudstad: Varga​
​
​Djupa skogar fulla av monster och rovdjur, vidsträckta slätter där kontinentens bästa hästar kan hittas. Berömda för sina bågskyttar och skickliga ryttare. Vill du gestalta en roll som har klädsel inspirerad av skyternas kultur, som är tuff och kommer från en kultur respekterad för sin härdiga befolkning, då är Grimmersmark ett bra val för dig.
Sidea
​
Människor
Huvudstad: Kemba​
​
​Ett varmt och soligt land med rik kultur och berömda gruvor där guld och ädla stenar bryts. Befolkningen är känd för sin list och sina skickliga diplomater och handlare, men har också ett rykte om giftkunnighet. Har nyligen fått fred efter ett blodigt inbördeskrig, och nu återuppbyggs stora delar av riket till en modernare, mer kraftfull nivå än tidigare. Vill du gestalta en människoroll som kommer från en framväxande stormakt, bär klädsel inspirerad av persisk fantasy och tillhör en färgsprakande kultur. Då är Sidea ett bra val för dig.
Imírilië
​
Skogsalver
​
Denna alviska stadsstat är så genomrutten och full av kriminella att det sägs att inte ens ett svartblod törs gå runt med en massa pengar på sig. Yrkesmördare, råskinn, smugglare och svartkonstnärer - allt går att leja här. Majoriteten av befolkningen är alver, ättlingar till folk som slogs på fel sida i Nattens krig. Vill du gestalta en alvroll som har maffiadrag och sysslar med ljusskygg verksamhet, då är Imìrilië ett bra val för dig.
Ödemarken
​
Svartblod
​
Från ett land där ingen grönska kan växa och där solen knappt kan synas eller kännas - för svartblod är styrka vad som bestämmer din plats i världen. Även om resten av världen inte kan se det än och antagligen aldrig kommer göra det, är svartblodsklaner ofta (men inte alltid) ganska organiserade och mindre “gudlösa” än de kan verka.
Mer information finner du på sidan för Svartblod under Världen
Mancëar
​
Skogsalver
​
De främsta älskarna, poeterna och smugglarna sägs komma från detta rike. De är kända (ökända?) för att vara toleranta mot pirater, för sina spritbryggerier, och för att deras huvudstad kallas för “de hundra hamnkrogarnas stad”. Frihet och romantik står högt i kurs här, men samtidigt har kulturen starka drag av korruption, girighet och en hand som aldrig är långt från vapen. Vill du gestalta en alvroll med starka influenser av fantasypirater, då är Mancëar ett bra val för dig.
Ceminassë
​
Skogsalver
​
​Lika mycket ett harmoniskt rike med välbevakad gräns som det är en mysteriekult. Ytterst få utomstående släpps iland på deras stora ö, där ett gigantiskt och mytomspunnet träd står som sägs vara mittpunkten i hela deras kultur. När folk från Ceminassë reser utomlands har de med sig ett mystiskt elixir som de dricker av varje dag, annars blir de sjuka. Vill du gestalta en skogsalv från en hemlighetsfull kultur med inslag av hemlighetsfull sekt, då är Ceminassë ett bra val för dig.
Óredakil
​
Mörkeralver
​
Ett strikt och militariserat mörkeralvsrike med välbefästa städer och byar, styrt med järnhand. Tyranniska ledare och en brutal kultur, men också vackert hantverk, fantastisk mat och berömda barder. Under den kalla fasaden döljer de djup passion, ett rikt kulturliv och en vilja att aldrig visa svaghet annat än för sina närmaste. Vill du gestalta en mörkeralv som har en behärskad fasad men en djup passion för livet under den, då är Óredakil ett bra val för dig.
Palyanórië
​
Skogsalver
​
​På de vidsträckta slätterna mellan Grimmersmark och Kirmêlskogen lever halvnomadiska klaner av alver som ryttarfolk. Deras ryttarkonst är välkänd, och de är kända för sin vildsinthet och skicklighet med pilbåge och sabelliknande svärd. De bär ofta överplagg i pälskantat ylle, och de har ansiktsmålningar som varierar mellan klanerna. Om du vill gestalta en vildsint alv som kommer från ett ryttarfolk, då är Palyanórië riket för dig.
Celumár
​
Skogsalver
​
​Denna alviska stadsstat är ett rikt handelsnav tack vare sin fördelaktiga position i floddeltat. Befolkningen är rikare än de flesta andra rikens folk. De klär sig vanligen i vackra klädedräkter av linne och sammet, vitt och blått är populära färger. De är kända som dugliga handlare, diplomater och ledare. Om du vill gestalta en kompetent högalvsinspirerad roll med alviska överklasskläder eller skinande metallrustning, då är Celumár riket för dig.
Olassilomië
​
Skogsalver
​
​Djupt inne i den enorma och urgamla Kirmêlskogen bor flera klaner traditionella skogsalver. De lever i nära harmoni med skogen, skickliga överlevare och jägare. De bär kläder i skogens färger, nästan alla bär pilbåge, och de är djupt andliga. Om du vill gestalta en traditionell skogsalv med pilbåge och nära koppling till naturen, då är Olassilomië riket för dig.
Söder om söder​
​
Ett vilt och ogästvänligt land. Här lever mängden varelser förenade i ett liv där styrka och vördnad för naturen går hand i hand. De lever i symbios med marken de vandrar över, formade av en tro där förfädernas andar vilar i träden, djuren och vinden. Deras hantverk är rikt dekorerat med symboler och mönster som berättar om deras arv, och deras kläder pryds ofta med fjädrar, pälsbitar och målade tecken som markerar deras tillhörighet och bedrifter. Detta folk tar inspiration från amerikansk ursprungsbefolkning och kelter. Vill du gestalta en härdad jägare, en hänsynslös beskyddare av naturen eller en mystiker som bär med sig (vad denne anser) uråldrig visdom, så kan din roll vara härifrån.
Imírilië
​
Skogsalver
​
Denna alviska stadsstat är så genomrutten och full av kriminella att det sägs att inte ens ett svartblod törs gå runt med en massa pengar på sig. Yrkesmördare, råskinn, smugglare och svartkonstnärer - allt går att leja här. Majoriteten av befolkningen är alver, ättlingar till folk som slogs på fel sida i Nattens krig. Vill du gestalta en alvroll som har maffiadrag och sysslar med ljusskygg verksamhet, då är Imìrilië ett bra val för dig.
Ödemarken
​
Svartblod
​
Från ett land där ingen grönska kan växa och där solen knappt kan synas eller kännas - för svartblod är styrka vad som bestämmer din plats i världen. Även om resten av världen inte kan se det än och antagligen aldrig kommer göra det, är svartblodsklaner ofta (men inte alltid) ganska organiserade och mindre “gudlösa” än de kan verka.
Mer information finner du på sidan för Svartblod under Världen
Mancëar
​
Skogsalver
​
De främsta älskarna, poeterna och smugglarna sägs komma från detta rike. De är kända (ökända?) för att vara toleranta mot pirater, för sina spritbryggerier, och för att deras huvudstad kallas för “de hundra hamnkrogarnas stad”. Frihet och romantik står högt i kurs här, men samtidigt har kulturen starka drag av korruption, girighet och en hand som aldrig är långt från vapen. Vill du gestalta en alvroll med starka influenser av fantasypirater, då är Mancëar ett bra val för dig.
Óredakil
​
Mörkeralver
​
Ett strikt och militariserat mörkeralvsrike med välbefästa städer och byar, styrt med järnhand. Tyranniska ledare och en brutal kultur, men också vackert hantverk, fantastisk mat och berömda barder. Under den kalla fasaden döljer de djup passion, ett rikt kulturliv och en vilja att aldrig visa svaghet annat än för sina närmaste. Vill du gestalta en mörkeralv som har en behärskad fasad men en djup passion för livet under den, då är Óredakil ett bra val för dig.
Ceminassë
​
Skogsalver
​
​Lika mycket ett harmoniskt rike med välbevakad gräns som det är en mysteriekult. Ytterst få utomstående släpps iland på deras stora ö, där ett gigantiskt och mytomspunnet träd står som sägs vara mittpunkten i hela deras kultur. När folk från Ceminassë reser utomlands har de med sig ett mystiskt elixir som de dricker av varje dag, annars blir de sjuka. Vill du gestalta en skogsalv från en hemlighetsfull kultur med inslag av hemlighetsfull sekt, då är Caminassë ett bra val för dig.
Mancëar
​
Skogsalver
​
(Introduktion under arbete)
Olassilomië
​
Skogsalver
​
(Introduktion under arbete)
Celumár
​
Skogsalver
​
(Introduktion under arbete)
Palyanórië
​
Skogsalver
​
​(Introduktion under arbete)
Ceminassë
​
Skogsalver
​
​(Introduktion under arbete)
Imírilië
​
Skogsalver
​
​(Introduktion under arbete)

VAKADAL
Tyria påkallar försvarsberedskap och bemanning till den nya utposten Vakadal
På grund av obekräftade men ändå illabådande rapporter är det beslutat att en ny utpost ska upprättas i beredskap för de potentiellt inkommande hoten. Med civila bybor i det utsatta området Dal, är utposten Vakadals främsta syfte att beskydda folket av Tyria på plats. I nuläget eftersöks huvudsakligen erfarna såväl som nyrekryterade och oprövade trupper och insatsstyrkor, villiga att gå vakt och ge civila både en känsla av beskydd och faktiskt beskydd vid eventuella nödlägen i området. Däremot är det sannolikt att även fältskär, spanare, rekryterare, skriv- och läskunniga budbärare, budbärare och andra arbetskrafter kan finna tjänstgöring i utpostens utvecklande.
​
För alla eventuellt outbildade eller ovetande som bott under en sten de senaste tretton generationerna - rasförrädare från Timre och omänniskor av alla slag, är strikt förbjudna inom Tyrias gränser och bör inte litas på utanför.
Må våra förfäder inspirera oss.
Drottning Sigrid av Tyria